פרק 13, ניהול משברים - כלי אסטרטגי מתקדם, חלק ראשון
טרום עריכה
חשיפה ראשונית
לינק למקור ולפרק המלא
מהו משבר? שינוי חריף, מפנה חד, מעבר מכריע ממצב למצב שונה ממנו, ירידה, שפל [1],[2],[3]. על-פי מודל פורצי המחסומים, משבר במהותו הוא ”מחסום” - מחסום דרכים. לרוב לא מתוכנן, לא צפוי, פתאומי, הנוצר בעקבות תהליך דינמי. תהליך היכול להמשך לעיתים לכל היותר כמה שניות. בדומה לאבן המתגלגלת לעבר כביש וחוסמת לפתע את התקדמותנו. משברים נובעים בדרך כלל, מקריאה והבנה מוטעים של ההווה - ”האיפה?”, ושל העתיד - "הלאן?”. תורת ניהול המשברים הינו כלי אסטרטגי מרכזי, המשיב על שאלת ”האיך?” - מפת דרכים. כלי הישרדות מרכזי במאה ה-21. שלבי החיים של משבר, מתחלקים לארבעה. הראשון - המשבר הוא מחסום עתידי אפשרי. השני - המשבר מתממש בפועל, הופך למחסום, ומונע את התקדמות הארגון/הפרט/החברה/המדינה אל עבר יעדיהם. השלישי - הארגון מתמודד עם המשבר, משיב על שאלת ”האיך?”, ופורץ את המחסום. הרביעי - המשבר הסתיים, המחסום נפרץ, והארגון ממשיך בדרכו לכיבוש חזונו ויישום יעודו. ם
כיצד מתמודד העיט עם משבר - עם סופה?[4] זמן רב לפני כן, העיט מודע לסערה המתקרבת. הוא עף לנקודה גבוהה, וממתין לבוא הרוח. כשהסערה מכה, הוא פורס את כנפיו והרוח מובילה אותו מעלה. בעת שהסופה משתוללת מטה, העיט נוסק. העיט איננו נמלט מהסערה, הוא מסתייע בה להתרומם מעלה. כשסערת החיים תוקפת אותנו - כולנו נחווה אותה - ניתן להתעלות עליה, בכך שנכוון את מחשבותינו ואמוננו פנימה. הסערה לא צריכה להתגבר עלינו. אנחנו יכולים להרשות לכוח הפנימי בתוכנו להרימנו מעלה. כוחנו הפנימי מאפשר לנו לרכב על רוחות הסערה, המביאים טרגדיה, כשלונות ואכזבות לחיינו. לא מטלות החיים הם אלו הגורמות לנו לשקוע, אלא הדרך בה אנו מתמודדים עימן. כך הדבר בהתייחס למשברים ולניהול משברים. במקרים רבים, הבעיה לא תהיה המשבר עצמו, אלא כיצד טיפלנו במשבר. לא יאשימו אף אחד על משבר אליו נקלע. כן, יבואו אליו בטענות, אם נכשל בהתמודדות עם המשבר. ם
כיצד מתמודד העיט עם משבר - עם סופה?[4] זמן רב לפני כן, העיט מודע לסערה המתקרבת. הוא עף לנקודה גבוהה, וממתין לבוא הרוח. כשהסערה מכה, הוא פורס את כנפיו והרוח מובילה אותו מעלה. בעת שהסופה משתוללת מטה, העיט נוסק. העיט איננו נמלט מהסערה, הוא מסתייע בה להתרומם מעלה. כשסערת החיים תוקפת אותנו - כולנו נחווה אותה - ניתן להתעלות עליה, בכך שנכוון את מחשבותינו ואמוננו פנימה. הסערה לא צריכה להתגבר עלינו. אנחנו יכולים להרשות לכוח הפנימי בתוכנו להרימנו מעלה. כוחנו הפנימי מאפשר לנו לרכב על רוחות הסערה, המביאים טרגדיה, כשלונות ואכזבות לחיינו. לא מטלות החיים הם אלו הגורמות לנו לשקוע, אלא הדרך בה אנו מתמודדים עימן. כך הדבר בהתייחס למשברים ולניהול משברים. במקרים רבים, הבעיה לא תהיה המשבר עצמו, אלא כיצד טיפלנו במשבר. לא יאשימו אף אחד על משבר אליו נקלע. כן, יבואו אליו בטענות, אם נכשל בהתמודדות עם המשבר. ם
[1] משבר. 1. 2. הנזכר למעלה; 3. (במקרא) פי הרחם באשה שהילוד פורץ ויוצא בו לאויר העולם; 4. (בתלמוד) כסא שהיו מושיבים עליו את היולדת בשעת הלידה; בא עד משבר הגיע לנקודה מכרעת.המלון העברי המרכז/ אברהם אבן-שושן/ קרית-ספר, /1987 עמ /427-426 ISBN 965-17-0103-XCrisis. [Greek: Krisis = decision/ Chinese: Wei-Ji = danger & opportunity] (15c) 1 a: the turning point for better or worse in an acute disease or fever; b: sudden attack of pain, distress, or disordered function; c: an emotionally significant event or radical change of status in a person’s life (a midlife crisis). 2: the decisive moment (as in a literary plot). 3 a: an unstable or crucial time or state of affairs in which a decisive change is impending; esp: one with the distinct possibility of a highly undesirable outcome >; b: a situation that has reached a critical phase
Merriam Webster’s Collegiate Dictionary/ 1997/ pg 275/ ISBN 0-87779-710-2
[2] Climax. [Greek: Ladder] in dramatic and nondramatic fiction, the point at which the highest level of interest and emotional response is achieved. In the structure of a play the climax, or crisis, is the decisive moment, or turning point, at which the rising action of the play is reversed to falling action.
[2] Climax. [Greek: Ladder] in dramatic and nondramatic fiction, the point at which the highest level of interest and emotional response is achieved. In the structure of a play the climax, or crisis, is the decisive moment, or turning point, at which the rising action of the play is reversed to falling action.
Encyclopaedia Britannica Article/ www.britannica.com/eb/print?eu=24778/ 18.6.2003
[3] נקודת מפנה. אחרי תקופה של התנוונות באה נקודת מפנה. האור החזק שגורש חוזר. יש תנועה, אך היא לא מגיעה באמצעות כוח. התנועה היא טבעית, עולה בספונטניות. מסיבה זו הטרנספרומציה של הישן הופכת לקלה. הישן נעלם והחדש מוצג. שתי הפעולות מותאמות בזמן, בדרך זו לא נגרם נזק. קבוצות של אנשים בעלי דעות משותפות נוצרות. מאחר וקבוצות אלו באות יחדיו במודעות ציבורית מלאה והן בהרמוניה עם הזמן, כל נטיה אנוכית לפרדנות נמנעת, ולא עושים כל טעות. ם
[3] נקודת מפנה. אחרי תקופה של התנוונות באה נקודת מפנה. האור החזק שגורש חוזר. יש תנועה, אך היא לא מגיעה באמצעות כוח. התנועה היא טבעית, עולה בספונטניות. מסיבה זו הטרנספרומציה של הישן הופכת לקלה. הישן נעלם והחדש מוצג. שתי הפעולות מותאמות בזמן, בדרך זו לא נגרם נזק. קבוצות של אנשים בעלי דעות משותפות נוצרות. מאחר וקבוצות אלו באות יחדיו במודעות ציבורית מלאה והן בהרמוניה עם הזמן, כל נטיה אנוכית לפרדנות נמנעת, ולא עושים כל טעות. ם
The I CHING/ Richard Wilhelm Translation/ Routledge & Kegan Paul, 1985/ Fu - Return, pg 97/ ISBN 0-7100-1581-X
[4] Eagles in a storm/ via Debbie Lemacher/ A Marshmellow message from www.kryon.org, April 23 2002
[4] Eagles in a storm/ via Debbie Lemacher/ A Marshmellow message from www.kryon.org, April 23 2002
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה